• لزوم مدیریت دود در ساختمان و روش های آن

    مدیریت دود

    با توجه به اینکه تلفات و خسارات ناشی از دود خیلی بیشتر از حریق است، مدیریت دود در ساختمان ضرورت پیدا می‌کند. این امر توسط سیستم‌های کنترل دود محقق می‌شود.

    مدیریت دود در ساختمان

    در صورت بروز آتش سوزی و حریق در ساختمان ها؛ خسارت های سنگینی به بار می آید و خطرات جانی زیادی نیز به همراه دارد. اما ناگفته نماند دود ناشی از حریق و گازهای متصاعد شده از آن نیز بسیار خطرناک و آسیب رسان هستند. در برخی موارد آسیب ناشی از دود از خود آتش بیشتر است. زیرا باعث خفگی و مرگ و میر افراد می شود و به برخی از لوازم و دستگاه ها آسیب وارد می کند.

    به علاوه امکان نفوذ دود به ساختمان های مجاور و طبقاتی که دچار حریق نشده اند نیز وجود دارد. با توجه به ماهیت حریق و ماده سوختنی؛ در مدت زمان چند دقیقه؛ دود یک فضای حدودا 1000 متر مربعی را پر می کند. طبق آمار تعداد افراد کشته شده بر اثر دود خیلی بیشتر از افرادی هستند که بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده اند.

    لزوم کنترل دود در ساختمان

    با وجود اینکه در اکثر ساختمان ها سیستم های تشخیص و اعلام حریق و همچنین سیستم های اطفاء حریق نصب شده اند؛ نصب و اجرای سیستم های کنترل دود نیز ضرورت دارند. موضوع مدیریت دود در ساختمان خصوصا در هتل ها، ساختمان های مسکونی، مراکز خرید و بیمارستان ها بسیار مهم و حیاتی است.

    به منظور مدیریت دود در ساختمان، پیشگیری از نفوذ دود به سایر محیط ها و کاهش آسیب های وارده؛ لازم است از سیستم های کنترل دود استفاده شود. با این روش دود در ساختمان پخش نمی شود و افراد درگیر می توانند به راحتی از محیط خارج شوند. همچنین از آسیب به لوازم و دستگاه ها جلوگیری می شود.

    مدیریت دود

    شمایی از فرایند دمیدن هوای پر فشار به داخل ساختمان و تخلیه دود

    روش کنترل و مدیریت دود

    همان طور که گفته شد؛ مدیریت دود در ساختمان با استفاده از سیستم‌های کنترل دود انجام می‌شود. در واقع این سیستم‌ها؛ سیستم‌های مکانیکی هستند که کنترل حرکت دود را در هنگام آتش‌سوزی بر عهده دارند. با کمک این سیستم‌ها هوای مناسب برای تنفس در دسترس افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند از محل آتش سوزی خارج شوند. سیستم های کنترل دود با دو رویکرد اصلی مدیریت و محدود سازی دود و نیز تخلیه‌ی دود کار می‌کنند.

    سیستم‌های کنترل دود؛ هوای پر فشار را به منطقه‌ی دود گرفته وارد می‌کنند. به این طریق دود در همان منطقه مانده و امکان نفوذ به سایر محیط‌ها را نخواهد داشت. راه پله‌ها، آسانسورها و راهروها محل‌هایی هستند که به هیچ وجه نباید دچار دود گرفتگی شوند. زیرا در این محل‌ها تردد و خروج مردم انجام می‌شود و در زمان بروز حادثه در این مکان‌ها هرج و مرج اتفاق می‌افتد. در صورت تجمع دود؛ امکان کاهش دید، خطر افتادن و همچنین خفگی افراد و مرگ وجود دارد. در برخی از ساختمان‌ها نیز دود حاصل از حریق؛ از محل مکش شده و تخلیه می‌شود.

    در نتیجه با مدیریت دود در ساختمان و تخلیه‌ی دود از محیط می‌توان ایمنی افراد درگیر را تامین کرد. به غیر از موارد حریق و آتش‌سوزی، در پارکینگ‌ها و زیر گذرهایی که تردد خودروها زیاد است و امکان دود گرفتگی وجود دارد نیز باید از سیستم‌های کنترل و تخلیه‌ی دود استفاده کرد.

    مدیریت دود ساختمان

    اجرای مدیریت دود

    برای طراحی و اجرای سیستم کنترل و تخلیه دود عوامل متعددی از جمله ساختار معماری بنا، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی موجود در ساختمان و نوع کاربری ساختمان تعیین کننده و مهم می‌باشند. در واقع سیستم‌هایی که به منظور مدیریت دود در ساختمان به کار می‌روند؛ مجموعه‌ای متشکل از سیستم‌های تشخیص دود، آتش بند و دودبند، اعلام حریق و سیستم کنترل فن های دمنده‌ی هوا می‌باشند.

    کنترل دود ساختمان

    نصب سیستم کنترل دود در پارکینگ‌ها

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای