• لزوم داشتن لابی امن ساختمان و شرایط آن

    لابی امن

    لابی امن ساختمان

    لابی امن ساختمان یکی از فضاهای مهم در هر ساختمان به شمار می رود. زیرا افرادی که موفق به خروج از ساختمان نشده اند می توانند در آن مستقر شوند.

    لابی امن چیست

    لابی ساختمان جزء مهمترین بخش‌ها و قسمت‌ها در هر ساختمان محسوب می‌شود. تعداد افراد ساکن در ساختمان‌های مرتفع و چند طبقه زیاد است. بنابراین نیاز به فضایی می‌باشد که به صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرد. این فضا متعلق به کلیه ساکنین ساختمان می‌باشد و باید از نظر معماری و استاندارد شرایط خاصی داشته باشد تا امنیت ساکنین را تامین کند.

    لزوم وجود لابی امن ساختمان

    یکی از موارد مهم و ضروری؛ در زمان حریق و آتش‌سوزی می‌باشد. زیرا در زمان بروز حادثه لابی، راه پله‌ها و آسانسور مملو از جمعیت شده و در صورتی که معماری و اصول استاندارد در آنها رعایت نشده باشد تلفات سنگینی به بار خواهد آمد.

    ضرورت لابی امن ساختمان

    در صورتی که در این مکان‌ها دود گرفتگی اتفاق بیافتد، منجر به کاهش دید افراد، سقوط، مشکلات تنفسی شده و در موارد شدید‌تر احتمال خفگی و مرگ افراد وجود دارد. به علاوه نیروهای کمکی و آتش‌نشان‌ها نیز نمی‌توانند به راحتی مصدومین را تخلیه کرده و آتش را مهار کنند. لذا لابی امن ساختمان از موارد بسیار ضروری و حیاتی در هر ساختمان می‌باشد.

    ویژگی های لابی امن

    برای داشتن لابی امن ساختمان لازم است موارد و اصول استاندارد رعایت شود. یکی از این موارد استفاده از مواد دودبند و آتش بند است. همچنین نصب پرده‌های ضد حریق و ضد دود نیز ضرورت دارد.

    یکی دیگر از موارد ضروری و مهم این است که لابی دارای پلکان اضطراری و آسانسور آتش‌نشانی باشد. تفاوت این نوع آسانسور با سایر آسانسورها در ضریب ایمنی و تجهیزات ضد حریق آن است. سیم ها و کابل‌های این نوع آسانسور در داکت‌های ضد حریق قرار دارند. همچنین چاله آسانسور نیز به طور کامل دودبندی شده است و هوا با فشار به درون آن دمیده می‌شود. البته فشار هوا متناسب با حجم چاله آسانسور می‌باشد.

    ورودی امن ساختمان

    نصب پرده های ضد حریق در مقابل درب ها

    شرایط لابی امن

    همان طور که گفته شد لابی امن ساختمان از نظر استاندارد و معماری ویژگی های مخصوصی دارد. یکی از این موارد نصب سیستم‌های اعلام، اطفاء حریق و کنترل دود می‌باشد. با کمک سیستم‌ کنترل دود هوای پرفشار به لابی تزریق شده و از پخش شدن دود در فضا جلوگیری می‌شود. همچنین هوای مورد نیاز برای افراد را فراهم می‌کند.

    به علاوه باید جلوی آسانسورها، راه پله‎ها، راهروها و تمامی درب‌ها از پرده‌های ضد حریق و دودبند استفاده شود. با استفاده از این تجهیزات دود و حریق گسترش نمی‌یابد. این پرده‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و در زیر سقف نصب می شوند. بنابراین دست و پاگیر نبوده و تاثیری بر زیبایی و دکوراسیون لابی‌ها ندارند. در زمان بروز حادثه و ضرورت؛ این پرده‌ها به صورت اتوماتیک باز می شوند. لازم به ذکر است که جنس این پرده ها باید مرغوب بوده و قابلیت تحمل دماهای بالا و شعله های آتش را حداقل به مدت 2 تا 3 ساعت داشته باشند.

    لابی امن با آتش‌بند و دودبند

    یکی دیگر از موارد مهم در داشتن لابی امن ساختمان؛ استفاده از مواد آتش بند و دودبند می‌‎باشد. با استفاده از این مواد کلیه منافذ و روزنه‌های موجود در کانال‌ها، داکت ها، رایزرها و… بسته می‌شوند. به این ترتیب امکان سرایت دود و آتش به سایر فضاها وجود ندارد. این مواد نیز باید در برابر حرارت های زیاد مقاوم و پایدار باشند.

    در لابی امن ساختمان نباید از سقف های کاذب استفاده شود. در ضمن مصالح و مواد به کار رفته در دیواره‌ها نیز باید کاملا ضد حریق بوده و در برابر حرارت گازها و مواد سمی متصاعد نکنند. لامپ ها و سیستم های نورپردازی نیز باید درون حباب‌هایی که در برابر حرارت مقاوم هستند قرار بگیرند.

    نصب دودبند در مقابل آسانسور

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای