• لزوم حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود

    حوزه بندی پارکینگ

    حوزه بندی در پارکینگ

    حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود به منظور افزایش ایمنی در برابر حریق می باشد. در این خصوص باید طبق مقررات وضع شده عمل کرد.

    حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود

    مبحث سوم مقررات ملّی ساختمان ایران که از سوی معاونت مسکن و ساختمان در وزارت راه و شهرسازي ابلاغ گردیده؛ مربوط به حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق می باشد. در این مبحث به منظور افزایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی قوانین متعددی وضع شده است. از جمله این قوانین مربوط به حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود می‌باشد.

    در این مبحث آورده شده؛ چنانچه مساحت پاركينگ بيش از ٢٠٠٠ متر مربع شود و یا مساحت کل طبقات پارکینگ بیشتر از 9300 متر مربع باشد و یـا اینکه عمق پایین‌ترین طبقه‌ی زیرزمین از تراز متوسط زمین طبیعی؛ بیشتر از 9 متر باشد، هر بخش از پارکینگ باید به دو قسمت دودبند تقسیم شده و به دو راه خروج دسترسی داشته باشد. خروجی دوم به طور استثناء می‌تواند آسانسور و یا پله برقی باشد. البته در این مورد هم باید مشخصات بند 3-1-24 که مربوط به ضوابط اختصاصی آسانسورها است؛ نیز رعایت شود.

    لزوم حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود

    بر این اساس موارد گفته شده حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود ضرورت دارد و باید موارد ذکر شده رعایت شود. به علاوه پارکینگ‌ها باید به سیستم‌های تشخیص، اعلام و اطفاء حریق مجهز باشند. در ضمن، در نظر گرفتن تمهیدات و نصب تجهیزات دودبند و آتش بند در پلکان و راه پله‌های پارکینگ‌ها امری ضروری و مهم است.

    لازم به ذکر است که در پارکینگ‌هایی که بیش از 4 طبقه هستند؛ باید به جداکننده‌ها و دودبندهایی مجهز باشند که حداقل بتواند 2 ساعت در برابر حریق پایدار باشند. در مورد پارکینگ‌های با طبقات کمتر می‌توان از پرده‌ها و آتش بندهایی استفاده کرد که تا یک ساعت بتوانند حرارت‌های بالا و شعله های حریق را تحمل کنند و از سایر بخش‌های ساختمان و فضاهای بیرون جدا شوند. با این کار از گسترش و سرایت حریق به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین افراد فرصت دارند طبقات را ترک کنند.

    روش حوزه بندی پارکینگ ها

    با توجه قوانین ذکر شده؛ باید حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود انجام شود. البته لازم به ذکر است که دیوارهای پارکینگ ها باید در برابر آتش سوزی مقاوم سازی شوند و در مورد فضاهای باز باید از پرده‌های دود بند و درب‌های آتش بند استفاده شود.

    به این معنی که در مورد فضاهای بسته باید دیوارها آتش بند شده و در برابر حرارت‌های بالا پایدار شوند. اما در مورد فضاهای باز؛ مقاوم سازی دیوارها ضرورتی ندارد. بلکه باید با استفاده از پرده‌های ضد حریق و درب‌های شیشه‌ای سکوریت محیط را دودبند نمود. با این کار فضاهای موجود تفکیک و حوزه بندی می‌شوند. در صورت وقوع آتش سوزی می‌توان مطمئن بود که حریق و دود حاصل از آن به سایر بخش‌ها سرایت نمی‌کند. به این ترتیب مهار آتش راحت‌تر شده و خسارات کمتری به بار می‌آید.

    حوزه بندی در پارکینگ با آتش بند و پرده دود اصلی ترین کار پرده های دودبند است. به این معنی که برای کنترل و مدیریت دود در پارکینگ‌ها و ساختمان‌های بزرگ از پرده دودبند استفاده می‌شود. این پرده‌ها هم به صورت افقی و هم عمودی نصب می‌شوند. با این روش زون‌های پارکینگ جداسازی شده و همچنین لابی آسانسور و پله‌های فرار و فضاهای امن نیز جداسازی و ایمن می‌شوند. پرده های دودبند عمودی زیر سقف نصب می‌شوند و در زمان بروز حادثه پایین آمده و مانع از گسترش و حرکت دود به فضاهای مجاور می‌شوند.

    حوزه بنده پارکینگ

    حوزه بندی و تفکیک پارکینگ ها با استفاده از دیوارهای آتش بند شده

    علاوه بر عایق بندی حرارتی و خاصیت ضد حریق بودن؛ از فوم آتش بند می توان به منظور عایق بندی رطوبتی نیز استفاده کرد. با این روش می توان از نفوذ آب به منافذ، لوله هایی که در معرض حرارت بالا قرار دارند و همچنین خطوط انتقال برق جلوگیری کرد.

    نصب پرده های دودبند در پارکینگ ها

    1 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵ رای