• کنترل دود و حریق با استفاده از آتش بند

    به منظور کامل کردن سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق؛ از آتش بندها و دودبندها استفاده می‌شود. هدف از استفاده از آتش بند و دودبند جلوگیری از نفوذ حریق و دود از محل آتش سوزی به سایر محل‌ها می‌باشد. به این ترتیب که این مواد را در محل‌هایی مانند داکت‌ها، رایزرها، محل تاسیسات برق، محل خروج کابل‌ها در اتاق‌های برق و فضاهای حد فاصل سقف و نما که امکان نفوذ دود، آتش و گازهای حاصل از اشتعال وجود دارد قرار می‌دهند.

    مواد آتش بند و دودبند گرما و انرژی حاصل از حریق را جذب می کنند. سپس بر اثر حرارت افزایش حجم پیدا کرده و کلیه‌ی منافذ و روزنه ها را مسدود می‌کنند. به این ترتیب با کنترل دود و حریق با استفاده از آتش بند؛ از پیشروی حریق و پخش شدن دود به سایر محیط‌ها جلوگیری می‌شود.

    کنترل حریق با آتش بند

    ضرورت کنترل دود و حریق

    شاید از دیدگاه برخی افراد کنترل دود و حریق با استفاده از آتش بند کار بیهوده و هزینه‌بری باشد. اما لازم به ذکر است که آسیب‌ها و تلفات ناشی از دود احتراق و گازهای متصاعد شده از آن خیلی بیشتر از خود احتراق است. زیرا دود با سرعت حدودا صد متر در دقیقه جابجا می‌شود و در مدت زمان کوتاهی فضای زیادی را اشغال می‌کند. این دود موجب خفگی و مرگ افراد می‌شود. حتی افرادی که در محل‌هایی دورتر از مرکز آتش سوزی هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

    طبق آمارهای منتشر شده تعداد مرگ و میر ناشی از دود چندین برابر بیشتر از مرگ و میرهای ناشی از سوختگی بر اثر حریق است. جالب‌تر آنکه؛ تعداد فوتی‌های ناشی از دود و خفگی در محیط‌های مجاور آتش سوزی و خارج از محله حادثه نیز بالا است. این موضوع بیانگر ضرورت و اهمیت کنترل دود و حریق با استفاده از آتش بند است.

    البته ناگفته نماند کنترل حریق نیز ضروری و مهم است و باید با انواع روش‌ها از پیشروی و خسارات بیشتر جلوگیری کرد. در واقع کنترل حریق و خصوصا کنترل دود به منظور بالا بردن امنیت و حفظ جان انسان‌ها می‌باشد. البته دود به دستگاه ها و لوازم نیز آسیب های زیادی وارد می کند.

    قرار دادن آتش بند در محل داکت های تاسیسات

    برخی از افرادی که در فضاهای دود گرفته گیر کرده‌اند نیز بر اثر کاهش دید دچار سقوط شده و دچار آسیب‌های جدی شده و گاهی جان خود را از دست می‌دهند. تمامی این موارد تاکیدی بر کنترل دود و حریق با استفاده از آتش بند می باشد.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای