• ساپورت رایزر مکانیکی چیست و چه کاربردی دارد ؟

    رایزر

    رایزر

    ساپورت رایزر مکانیکی یک نوع نگهدارنده است که به منظور مهار وزن انشعابات به کار می رود. با کم این تجهیزات رایزرها در برابر زلزله و … مقاوم می شوند.

    رایزر چیست

    رایزر به مسیرهای عمودی در ساختمان می شود.که به منظور عبور لوله ها و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از آنها استفاده می شود. رایزرهایی که تاسیسات مکانیکی از آنها عبور می کند؛ به دلیل موارد ایمنی باید از رایزرهای تاسیسات الکتریکی جدا باشند. به این منظور دیواره‌ی مشترکی بین دو رایزر قرار می گیرد تا از سمت رایزر مکانیکی عایق بندی انجام شود. در ضمن قطر رایزرها متفاوت است و با توجه به میزان انشعابات مورد نیاز متغیر خواهد بود.

    کاربرد رایزر مکانیکی

    طبق گفته های فوق؛ با توجه به اندازه ساختمان و میزان انشعابات مورد نیاز، سایز رایزرها تغییر می کند. برای اینکه این رایزرها توانایی تحمل وزن انشعابات را داشته باشند باید به وسیله‌ی مهار کننده ها و نگهدارنده هایی که در اصطلاح به آنها ساپورت رایزر مکانیکی گفته می شود نگهداری شوند.

    در واقع با کمک انواع ساپورت رایزر مکانیکی تاسیسات را به سازه اصلی متصل می کنند. این ساپورت ها با کنترل وزن تاسیسات و مهار آنها؛ در صورت بروز حوادثی مانند زلزله و یا تغییرات ناگهانی دما که منجر به انبساط و انقباض شدید می شود؛ مقاومت رایزر را بالا می برند.

    وظیفه ساپورت رایزر مکانیکی

    ساپورت رایزر مکانیکی علاوه بر نگهداری رایزرها؛ برای نگهداری موارد دیگری از قبیل حفاظت کابل ها و لوله های برق، سیستم های تهویه، لوله های انتقال دود، لوله های انتقال دهنده‌ی آب گرم و آشامیدنی، فاضلاب های ساختمان، لوله های آتش نشانی و سیستم های اطفاء حریق به کار می رود.

    نصب رایزر

    نصب ساپورت رایزر مکانیکی

    انواع ساپورت رایزر مکانیکی:

    ساپورت‌های رایزر مکانیکی با توجه به میزان تحمل بار به سه دسته‌ی ساپورت‌ رایزر مکانیکی سبک، متوسط و سنگین دسته بندی می شوند. این ساپورت ها را می‌توان به صورت اتصال روي کف، نردبان و یا زير سقفي نصب کرد. ساپورت رایزر مکانیکی سبک نسبت به دو نوع دیگر از مقاومت کمتری برخوردار بوده و به تبع آن تحمل بار کمتری نیز دارد.

    ویژگی ساپورت رایزرها

    ساپورت ها از نظر نوع ساخت نیز انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها کارایی ویژه ای دارند. ساپورت های سنتی، ساپورت های پیش ساخته و ساپورت های تاسیسات صنعتی نمونه ای از این ساپورت های مکانیکی می باشند.

    1. کیفیت و قابلیت اطمینان بالا
    2. پیش ساخته بودن و سهولت نصب و اجرای ساپورت ها
    3. استفاده از پیچ و مهره و حذف عملیات جوشکاری
    4. وجود سوراخ های پیش ساخته در فواصل معین و عدم نیاز به عملیات سوراخکاری
    5. استفاده از قطعات گالوانیزه و عدم زنگ زدگی و خوردگی ساپورت ها
    6. انعطاف پذیری بالا و امکان اجرای تغییرات
    7. از نظر ظاهری زیبا و بدون عیب و نقص باشند و برای کاربردهایی که در معرض دید است مناسب باشند.
    8. ضایعات کم و قابلیت بازیابی مجدد
    9. کم بودن وزن قطعات
    10. زمان اجرای سریع و عدم نیاز به نیروی ماهر

    تفاوت های رایزرها

    به این منظور ساپورت رایزر مکانیکی که به روش سنتی ساخته می شود مناسب نیست. زیرا ساپورت های سنتی باید به روش جوشکاری به یکدیگر متصل شوند. این امر باعث می شود زمان زیادی صرف شود و نیروی متخصص مورد نیاز باشد و هزینه نصب نیز افزایش یابد. در ضمن؛ امکان خوردگی و زنگ زدگی در محل های جوشکاری وجود دارد. این اتفاق باعث کاهش عمر مفید ساپورت رایزر مکانیکی شده و سطح اطمینان را پایین می آورد.

    به علاوه در ساپورت های سنتی ضایعات و دور ریز زیاد است. همچنین انعطاف پذیری این ساپورت ها کم بوده و زمان نصب آنها نیز نسبت به ساپورت های پیش ساخته بیشتر است. به دلیل انجام جوشکاری؛ ساپورت رایزر مکانیکی از ظاهر زیبایی برخوردار نیست و برای محل هایی که در معرض دید قرار دارند اصلا مناسب نیست.

    رایزر مکانیکی
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای