• نحوه کار نوار دود بند ضد حریق

    نوار ضد حریق

    نوار دود بند ضد حریق

    ابزارهای مختلفی برای اطفای حریق در ساختمانها استفاده می کنند. نوار دود بند ضد حریق یکی از این ابزارهاست.

    نوار دود بند ضد حریق چیست

    درب های ضد حریق یکی از ابزار مهم برای مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از انتشار آتش به شمار می روند. این درب ها خصوصیات و متعلقاتی دارند که با استفاده از آنها مانع گسترش آتش می شوند. نوار دود بند ضد حریق یکی از متعلقات این درب ها محسوب می شود که با عملکرد خود، مانع از افزایش حجم آتش و سرایت آن به نقاط دیگر می گردد. نحوه کار نوار دود بند ضد حریق بر پایه انبساط و پف شوندگی است. به این صورت که به محض ایجاد دود و آتش، این نوار حالت انبساط پیدا کرده و با افزایش حجم، تمام منافذ بین درب و چهارچوب آن را به صورت کامل پر می کند. این نوار قابلیت استفاده در درب های مختلف را دارد.

    افزایش حجم در نوار دود بند ضد حریق

    افزایش حجم در نوار دود بند ضد حریق متفاوت است. بعضی از انواع نوارهای دودبند قابلیت افزایش حجم تا 25 برابر و یا حتي بیشتر را هم دارند. فاکتور اصلی برای شروع کار و فعالیت، در این نوارها ایجاد گرما و افزایش دماست. یعنی نوار دود بند به نحوی ساخته شده که با افزایش دما و احساس گرمای بیش از حد فعالیت و انبساط خود را شروع می کند.

    وظیفه نوار دود بند

    نقش اصلی نوار دود بند ضد حریق جلوگیری از عبور گازهای سمی و انتشار آتش است. امروزه ثابت شده در بسیاری از موارد استنشاق مواد سمی بیشتر از خود آتش موجب آسیب می شود.

    همچنین فوم حاصل؛ از مقاومت مکانیکی بالا و چسبندگی بسیار زیادی برخوردار است. به این ترتیب از سطح مورد نظر به راحتی کنده نمی شود و راندمان عایق بندی را افزایش می دهد. استفاده از فوم آتش بند هیچ گونه محدودیتی ندارد و برای استفاده در کلیه سطوح و مقاطع بتنی، دیوارهای خشکه چینی شده و همچنین انواع مصالح ساختمانی و بنایی مناسب می باشد.

    مکانیسم نوار دود بند

    نوار دود بند با انبساط و چسبندگی که بین منافذ درب ایجاد می کند، مانع از گسترش دود می شود. البته این انبساط به خودی خود از سرایت آتش هم جلوگیری می کند. معمولا انواع مرغوب نوارهای دود بند امروزی، بعد از سرد شدن حالت چسبندگی آن ها از بین می رود و به راحتی از چهارچوب جدا می شوند.

    مزایای استفاده از نوار دود بند ضد حریق

    صرفه جویی در انرژی از دیگر مزایای استفاده از نوار دود بند ضد حریق می باشد. زیرا با نصب شدن این نوار بین در و چارچوب، از هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی در فصول گرما و سرما جلوگیری می شود.

    نوار دود بند ضد حریق تیم پرو

    نوار دود بند

    موارد مهم در انتخاب نوار دود بند ضد حریق

    کیفیت در انتخاب نوار دود بند ضد حریق نقش مهمی دارد. نوارهای دود بند در کیفیت و انواع مختلفی ساخته می شوند. البته بیشتر نوارهای دود بند امروزی از جنسی ساخته می شوند که ایجاد دود مضر نمی کنند. همچنین نباید چسبندگی ایجاد شده مانع از ورود و خروج از درب گردد. گاهی مشاهده می شود که متاسفانه چسبندگی ایجاد شده در برخی نمونه های غیر استاندارد رفت و آمد برای امداد رسانی را مختل می کند. یا اینکه برخی از نوارها هنگام آتش سوزی به علت کیفیت پایین خودشان آتش گرفته و تولید دود مضر می نمایند. این مساله ضرورت بررسی بیشتر برای انتخاب نوع استاندارد و ایمن نوار دود بند ضد حریق را بیشتر می کند.

    ضخامت و عرض نوار دود بند ضد حریق هم از مواردی است که باید مورد دقت قرار گیرد. ضخامت و عرض نوار دود بند ضد حریق باید براساس درب مورد استفاده انتخاب شود. البته رنگ این نوارها هم با هم تفاوت دارد که شاید به اندازه ضخامت اهمیت نداشته باشد.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای