• درز بند ضد حریق چیست ؟

    درزبند

    درز بند ضد حریق

    درز بند ضد حریق ابزاری است برای جلوگیری از گسترش آتش. این ابزار با قرار گرفتن در بین درزها هنگام آتش سوزی، از انتشار آتش، دود و گازهای سمی جلوگیری کند.

    درز بند ضد حریق

    امروزه کارشناسان حریق به ابزارهای زیادی برای جلوگیری از انتشار آتش مجهز هستند. یکی از این ابزارها درز بند ضد حریق است. اساس کار این ابزار همان طور که از نامش پیداست، بستن منافذ برای جلوگیری از سرایت آتش است. با این توضیح این ابزار را می توان این گونه تعریف کرد: درز گیر یا درز بند ضد حریق، وسیله یا ابزاری است که در بین انواع درزها، مانند درز درب و چهار چوب، درزهای احتمالی بین سقف و دیوار، درز بین نما و سقف و … قرار می گیرد، تا در زمان آتش سوزی، از عبور آتش و دود و گازهای سمی جلوگیری نماید.

    مکانیسم درز بند ضد حریق

    درز بند ضد حریق بر اساس افزایش حجم در برابر افزایش دما طراحی و ساخته شده است. یعنی به محض ایجاد گرما و آتش و به تبع آن افزایش دما، حجم آن بیشتر شده و منافذ درزها را می گیرد. البته نحوه نصب این ابزار هم بسیار مهم است.

    استفاده از درز بند ضد حریق

    درز بند ضد حریق باید به نحوی استفاده شود که باعث ایجاد اختلال در کاربری مورد نظر نشود برای مثال باید به گونه ای بین درب و چهارچوب قرار گیرد که مانع از باز و بسته شدن درب نگردد. با این توضیحات باید گفت درز بند ضد حریق از اجزای حیاتی درب های ضد حریق به شمار می آید.

    انواع درز بند ضد حریق

    درز بند ضد حریق به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند. نوعی از این درزبندها به شکل اسپری فوم هستند. این اسپری ها منافذ بین درب و چهارچوب را گرفته و از انتشار آتش جلوگیری می کنند. نوع دیگر درزبندی با استفاده از پشم سنگ صورت می گیرد و این پشم سنگ ها توسط اسپری درز بند ضد حریق TP FS-MS یا رنگ درز بند ضد حریق TP FS-MC در برابر آتش مقاوم شده اند به گونه ای که علاوه بر تحمل دمای بالا، در دمای بالا منبسط شده و مانع از عبور آتش و دود می شود.

    درزبندهای ضد حریق تیم پرو

    درزبند

    درزبند ضد حریق TP FS MC

    مشاهده محصول

    درز بند ضدحریق

    درزبند ضد حریق TP FS MS

    مشاهده محصول

    کاربرد درزبند در حوزه بندی

    ساختمان های بزرگ از نظر آتش نشانی و مباحث ایمنی، طبق دستورالعمل ایمنی سازمان آتش نشانی، معمولا به بخش های کوچکتر تقسیم بندی می شوند تا تشخیص محل آتش سوزی و مراجعه برای اطفاء حریق، راحت تر باشد. به این تقسیم بندی، حوزه بندی آتش (fire zone) گفته می¬شود. حوزه بندی نقش بسیار مهمی در سرعت اطفای حریق خواهد داشت. عدم حوزه بندی، موجب ایجاد سردرگمی در محل تعیین محل آتش سوزی و تاخیر در امداد رسانی می گردد.
    استفاده از درز بند ضد حریق در حوزه های مختلف و مهم تر، مثلا درب ها و اتصالات آسانسورها بسیار مهم و ضروری است.

    کاربرد درزبند در کرتین وال

    کرتین وال یا دیوار پرده ای نمایی است که امروزه در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. آلومینیوم سبک و شیشه عموما جزء متریال و مواد اولیه کرتین وال به حساب می آیند. اگر چه نحوه ساخت نماهای کرتین وال به گونه ای است که مانع از گسترش آتش می شوند، اما استفاده از درز بند ضد حریق در نمای کرتین وال بسیار مهم و ضروری است.

    استفاده از درز بند ضد حریق در فضای بین دو شیشه در کرتین وال موجب می شود، در صورت بروز آتش سوزی از انتقال و انتشار حرارت و گازهای سمی به دیگر حوزه ها جلوگیری شود. البته باید نماهای کرتین وال نسبت حرارت و آتش سوزی و رطوبت عایق باشند، ولی در هر حال، نمای کراتین وال باید توانایی مقاومت حداقل 30 دقیقه در برابر آتش را داشته باشد.

    1 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای