• تفاوت بین انکر بولت های مکانیکی و شیمیایی

    هم انکر بولت های مکانیکی و هم انکرهای شیمیایی از پرکاربردترین ها اتصالات بتن هستند. انکربولت های مکانیکی و انکر بولت های شیمیایی؛ دو نوع اتصال دهنده هستند که در حال حاضر در بازار به طور عمده برای تقویت بتن و سازه های بتنی استفاده می شوند. این دو انکر به عنوان نوع جدیدی از مواد تقویت کننده بوده و در سال های اخیر به طور مداوم توسعه یافته است. تولید مداوم انکرها در انواع مدل ها و محصولات با مشخصات مختلف توسعه موجب شده که تقاضای بازار برآورده شود.

    به دلیل متفاوت بودن مواد سازنده ، تفاوت هایی میان آنها وجود دارد. در مورد تفاوت بین این دو و نحوه انتخاب در صنعت بحث و گفتگوهایی وجود داشته است. با توجه به موارد مختلف استفاده و اصول تقویت متفاوت، انکرهای مکانیکی و انکرهای شیمیایی کاملاً متفاوت هستند.

    انکر شیمیایی

    TP E SD, TP VSF, TP EA & TP accessories

    مشاهده محصولات

    انکر مکانیکی

    TP Through Bolt Anchors, TP Drop In Anchors

    مشاهده محصولات

    مقاومت انکر بولت ها در برابر حرارت بالا و پایین و قابلیت جوشکاری

    انکرهای شیمیایی از چسب‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که نقطه ذوب نسبتاً پایینی دارند و قابل جوش نیستند. اما انکرهای مکانیکی از مواد فلزی استفاده می کنند و در برابر دماهای بالا از مقاومت خوبی برخوردار هستند. بنابراین قابل جوشکاری هستند و در نتیجه انعطاف پذیرتر هستند.
    به طور مشابه، انکرهای مکانیکی ساخته شده از فلز نسبت به چسب های شیمیایی در برابر دماهای پایین مقاومت بیشتری دارند.

    استحکام

    استحکام مواد فلزی مورد استفاده برای انکرهای مکانیکی عملکرد نسبتا پایداری دارد و به حفظ نیروی بست برای مدت طولانی کمک می کند. اما پایداری و استحکام انکرهای شیمیایی تا حد زیادی به عملکرد چسب های شیمیایی بستگی دارد. بنابراین، انتخاب یک چسب شیمیایی خوب مهم است.

    تفاوت انکر بولت ها از نظر عملکرد لرزه ای

    مواد پیچ ​​انکر بولت های شیمیایی دارای استحکام پایین و مقاومت کششی و برشی کم هستند، بنابراین سطح مقاومت لرزه ای پایین تری نیز دارند. اما مواد پیچ ​​انکر بولت های مکانیکی دارای استحکام بالا بوده و بسیار قوی هستند. بنابراین از منظر مقاومت لرزه ای، انکرهای مکانیکی ترجیح داده می شوند.
    در مقایسه با انکرهای مکانیکی، انکرهای شیمیایی مقاومت لرزه‌ای کمتری دارند. هنگامی که انکرهای مکانیکی تحت بارهای نامنظم مانند زلزله قرار می گیرند، نیروهای لنگر بهتری از خود نشان می دهند و می توانند از بلایای ثانویه ناشی از فروریختن ساختمان جلوگیری کنند.

    چرخه ساخت و ساز

    انکرهای شیمیایی بر پایه‌ی چسب های شیمیایی هستند و باید به مرور زمان سفت شوند. این چسب ها به زمان پخت خاصی نیاز دارند، به خصوص در محیط با دمای پایین و در زمستان، زمان پخت کمی طولانی تر خواهد بود. بنابراین دوره ساخت نیز طولانی تر است. انکرهای مکانیکی آماده استفاده هستند و نیازی به پختن و صرف وقت نیست. در واقع دمای محیط تاثیری در فرایند نصب انکر بولت های مکانیکی ندارد، بنابراین دوره ساخت کوتاه تر است.
    به علاوه انکرهای مکانیکی مانند انکرهای معمولی هستند و نیازهای کمتری برای نصاب دارند. با این حال، انکرها شیمیایی نیاز به کاشت دستی عوامل شیمیایی دارند که مشکل خواهد بود.

    قابلیت اطمینان

    از آنجایی که لنگر فلزی استفاده شده در انکر بولت مکانیکی عملکرد بهتری دارد، به حفظ نیروی بست برای مدت زمان طولانی کمک می کند. با این حال، انکرهای شیمیایی به دلیل ضعف عملکرد و تمیز کردن ناقص سوراخ ها به طور کامل عمل نمی کنند و باعث کاهش دوام نیروی بست می شوند.

    روش تقویت انواع انکر بولت ها

    انکر بولت مکانیکی از اصل قفل مکانیکی کلید برای قفل لنگر استفاده می کند. انکر بولت شیمیایی از یک عامل شیمیایی برای محکم کردن و ثابت کردن پیچ موجود در گمانه مواد پایه بتنی برای دستیابی به لنگر انداختن عضو ثابت استفاده می کند.
    بنابراین از آنجایی که انکرهای مکانیکی و انکرهای شیمیایی دارای ویژگی های متفاوتی هستند، باید آنها را با توجه به نیازهای مهندسی و نوع کاربرد انتخاب کرد.

    تفاوت انکر شیمیایی مکانیکی
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای