• نشریه ۱۲۸ مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان

    در اواخر دهه ۶۰ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام به تدوین و نشر آیین نامه اجرایی تاسیسات مکانیکی ساختمان نمود. این آیین نامه تحت عنوان نشریه ۱۲۸ مصوب و منتشر شد. نشریه ۱۲۸ با نام ” مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان ” و در ۶ جلد ارائه شده است. رعایت کامل موارد ذکر شده در این نشریه و اجرای آن بر دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور، پیمانکاران و سایر عوامل اجرایی طرح های عمرانی لازم و ضروری می باشد.

    نشریه 128 مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان

    در این نشریه مشخصات فنی تاسيسات مكانيكی ساختمان بیان شده است. از این رو برای کلیه‌ی دستگاه های و عوامل اجرایی و پیمانکاران به عنوان یک راهنمای مناسب شناخته می شود. در تدوین این نشریه اولویت نیازهای جامعه مهندسین در نظر گرفته شده است. به همین دلیل آن را در جلدهای مختلف و با موضوعات متفاوت تدوین نموده اند.

    جلدهای مختلف نشریه ۱۲۸

    نا گفته نماند که جلدهای ۵ و ۶ نشریه که با موضوعات مربوط به لوله های ترموپلاستيک و نقشه های جزييات تدوین شده اند؛ فقط به تاسيسات گرمايی، تعويض هوا و تهويـه مطبوع اختصاص داده نشده اند و جزییات مربوط به تاسيسات بهداشتی را هم دربر می گيرند.

    جلد اول: تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع

    همانطور که گفته شد؛ جلد اول نشریه ۱۲۸ با موضوع تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع تدوین شده است.

    جلد دوم: تاسیسات بهداشتی

    جلد دوم شامل مباحث و کلیات تاسیسات بهداشتی، لوله کشی آب سرد و آب گرم مصرفی تاسیسات بهداشتی، لوله کشی فاضلاب، هواکش تاسیسات بهداشتی و نیز لوله کشی آب باران تاسیسات بهداشتی می باشد.

    جلد سوم: كانال‌كشی

    در جلد چهارم از نشریه ۱۲۸ مبحث مربوط به کانال کشی تاسیسات گرمایی، تعویض و نیز تهویه هوای مطبوع بررسی و تدوین شده است.

    جلد چهارم: عايق‌كاری

    در این جلد نیز به بررسی مبحث مربوط به عایق کاری تاسیسات گرمایی و تاسیسات مربوط به تهویه هوای مطبوع می پردازد.

    جلد پنجم: لوله‌ های ترموپلاستيک

    جلد پنجم به صورت کاملا اختصاصی به مباحث مربوط به لوله های ترموپلاست پرداخته است. این مباحث مربوط به لوله ها و فیتینگ های ترموپاستیک لوله کشی تاسیسات گرمایی تعویض هوا و تهویه مطبوع می باشد. همچنین موارد مربوط به لوله و فیتینگ ترموپلاست لوله کشی آب سرد و آب گرم مصرفی تاسیسات بهداشتی، لوله و فیتینگ پلی ونیتل کلراید لوله کشی فاضلاب و هواکشی تاسیسات بهداشتی و نیز لوله و فیتینگ پلی اتیلن لوله کشی فاضلاب و تهویه تاسیسات بهداشتی نیز بیان شده است.
    مباحث جلد پنجم نشان می دهد که شامل بخش هایی از جلدهای اول و دوم نشریه می باشد. این بخش ها به دلیل زیر به صورت جداگانه آورده شده است.
    در زمان تدوین جلد اول و دوم موارد مربوط به لوله های غیر فلزی و انواع مختلف آن مطرح نشده بود. از این رو در زمان انتشار جلد پنجم اطلاعات ضد و نقیضی که در برخی از موارد توسط سازندگان این نوع لوله ها به جامعه داده شده بود؛ سامان دهی و تکمیل شد.

    جلد ششم: نقشه ‌های جزئیات به همراه فایل ‌های اتوکد

    جلد ششم نشریه در دو بخش تدوین شده است. در قسمت اول جلد ششم نشریه ۱۲۸ به نقشه ها و علایم نقشه کشی، علایم اختصاری، تاسیسات بهداشتی، بست و تکیه گاه لوله و غلاف لوله ها پرداخته شده است.
    در قسمت دوم جلد ششم نشریه ۱۲۸ نیز نقشه های تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع، بست و تکیه گاه لوله ها بیان شده است.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای