• پرده دود بند

    پرده دود بند و مواد آتش بند از جمله مواردی هستند که به منظور افزایش ایمنی در برابر حریق مورد استفاده قرار می گیرند.

    کاربرد آتش بند و دودبند

    کاربرد پرده دود

    یکی از چالش های موجود در مورد آتش سوزی این است که چگونه انتشار دود را به طور موثر محدود کنیم. زیرا جریان دود در داخل ساختمان ها عامل اصلی مرگ در زمان آتش سوزی است. در حال حاضر، پرده های آتش یا دود، همراه با سیستم های کنترل دود، برای جلوگیری از جاری شدن و نفوذ دود در فراتر از مرزهای منطقه حریق استفاده می شوند.

    همان طور که گفته شد؛ جریان دود در داخل ساختمان ها عامل اصلی تلفات آتش سوزی است. فناوری که در حال حاضر برای جلوگیری از این تلفات استفاده می شود، بر محصور شدن فضاهای ساختمان توسط دیوارهای مقاوم در برابر آتش، استفاده از درب های مقاوم در برابر آتش و استفاده از سیستم های کنترل دود متکی است.

    پرده دود بند که در زمان آتش سوزی از سقف رها می شوند می توانند از انتشار بیشتر دود و حریق جلوگیری کنند. پرده هوا نیز برای متوقف کردن جریان دود موثر است. زیرا پرده های هوا به دید ساکنان ساختمان در هنگام تخلیه آسیب نمی زند و برای افرادی که از مسیرهای فرار استفاده می کنند مشکلی ایجاد نمی کند.

    استفاده از پرده های دودبند

    انواع پرده های دود بند

    طبق آمار انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، استنشاق دود بیشتر از خود آتش (یعنی سوختگی) علت مرگ است. تخمین زده می شود که 40 تا 50 درصد از مرگ و میرها صرفا از استنشاق دود رخ می دهد. از این رو برای جلوگیری از آسیب به ساکنان ساختمان در هنگام آتش سوزی، باید از آنها در برابر استنشاق دود و همچنین از شعله های آتش محافظت کنید.

    برای دیدن محصولات پرده دود روی دکمه زیر کلیک کنید

    محصولات پرده دود

    پرده دود بند راه حل ایده آلی برای کنترل دود می باشد. این پرده ها به راحتی در ساختمان های موجود نصب می شوند و با سایر سیستم های تشخیص و پاسخ در حال حاضر کار می کنند.
    بر خلاف سایر تجهیزات کنترل دود، پرده دود بند یک مانع فیزیکی در برابر دود ایجاد می کند. هنگام استقرار، پرده دود بند به صورت عمودی از محفظه خود واقع در سقف باز می شود. این پرده ها می توانند درها و آسانسورها را ببندند و حتی می توانند یک محیط مستقل در اطراف راه پله ها و دهلیزها ایجاد کنند که در آن هیچ دیواری وجود ندارد. انواع مختلفی از پرده های دود بند وجود دارند که آنها را انتخاب مناسبی برای صاحبان ساختمان هایی می کند که می خواهند دود را به موثرترین شکل ممکن کنترل کنند. پرده های دود بند انواع مختلفی دارند که عبارتند از

    پرده دود بند آسانسور

    پرده دود بند عمودی

    پرده دود بند محیطی

    عملکرد مواد آتش بند و دودبند به این صورت است که گرما و انرژی حاصل از حریق را جذب می کنند. این مواد بر اثر جذب حرارت افزایش حجم پیدا کرده و موجب مسدود شدن تمام منافذ و روزنه ها می شوند. در نتیجه از گسترش حریق و دود در ساختمان ها جلوگیری می کنند. البته ناگفته نماند دمای ذوب و اشتعال این دسته از مواد خیلی بالا است. به این معنی که در برابر حریق تا چندین ساعت مقاومت می کنند. در این مدت زمان می توان حریق را کنترل و خاموش کرد. از مواد آتش بند در نمای ساختمان، داکت ها و مجراهای عبور لوله و سیم و… استفاده می شود.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای