• پوشش ضد حریق و موارد کاربرد آن

    پوشش ضد حریق

    پوشش ضد حریق

    پوشش ضد حریق یکی از انواع حفاظت های غیرفعال به حساب می آید. این پوشش ها از سازه های فولادی در برابر حریق محافظت می کنند.

    پوشش ضد حریق چیست

    فولاد یک آلیاژ فلزی بسیار مقاوم است و اشتعال پذیر نیست. اما حرارت های زیاد ناشی از آتش سوزی یک چالش ویژه و خطرناک برای ساختار باربر یک سازه فولادی به شمار می رود. زیرا این میزان حرارت ظرفیت باربری و تحمل تیرهای فولادی را کاهش می دهد و موجب تضعیف خواص ساختاری سازه می شود.

    برای جلوگیری از این اتفاق، باید تمهیداتی را در نظر گرفت. از جمله این تمهیدات و راه های مقابله؛ می توان پوشش ضد حریق را که نوعی اقدام حفاظتی غیرفعال است نام برد. این دسته از پوشش ها در زمان وقوع آتش سوزی، نقش مهمی را در محافظت از سازهای فولادی و همچنین سازه‌ های چوبی و بتنی ایفا می‌کنند. دماهای بیش از 500 درجه سانتی گراد بعنوان دمای بحرانی برای سازه های فولادی محسوب می شود. قرار گرفتن در این شرایط؛ موجب می شود تیرهای فولادی و تکیه گاه های فولادی تحت بار تغییر حالت دهند. بر اثر این تغییر حالت؛ ظرفیت حمل بار سازه نیز کاهش می یابد.

    لزوم استفاده از پوشش‌ های ضد حریق

    از نظر ظاهری تفاوتی میان پوشش ضد حریق و پوشش های معمولی وجود ندارد. سطح هر دو نوع پوشش صاف است. اما ضخامت پوشش ضد حریق در حدود چند میلیمتر بیشتر می باشد. این دسته از پوشش ها در رنگ های متنوع تولید شده اند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

    ویژگی انواع پوشش ضد حریق

    انتخاب مواد شیمیایی خاص ضد حریق نه تنها به اهداف عملکرد هدفمند بستگی دارد، بلکه به مقرراتی نیز بستگی دارد که ممکن است ترکیبات خاصی را ممنوع کنند.

    پوشش ضد حریق در سازه ها

    پوشش ضد حریق اعمال شده بر روی سازه های فولاد، مدت زمان مقاومت سازه را در برابر آتش سوزی افزایش می دهد. در عین حال نیز، به محافظت در برابر خوردگی کمک می کند. این موضوع موجب افزایش عمر مفید قطعات و سازه های فولادی می شود.

    پوشش ضد حریق

    پوشش ضد حریق و آتش

    یک پوشش مقاوم در برابر آتش در هنگام اعمال منبع اشتعال مشتعل نمی شود یا از شعله پشتیبانی نمی کند، در حالی که یک پوشش ضد حریق از بستر در برابر سوختن محافظت می کند. در تست مبتنی بر عملکرد، مکانیسم حفاظت نسبت به نتیجه نهایی ثانویه است.

    همچنین فوم حاصل؛ از مقاومت مکانیکی بالا و چسبندگی بسیار زیادی برخوردار است. به این ترتیب از سطح مورد نظر به راحتی کنده نمی شود و راندمان عایق بندی را افزایش می دهد. استفاده از فوم آتش بند هیچ گونه محدودیتی ندارد و برای استفاده در کلیه سطوح و مقاطع بتنی، دیوارهای خشکه چینی شده و همچنین انواع مصالح ساختمانی و بنایی مناسب می باشد.

    انواع پوشش ضد حریق

    پوشش ضد حریق در دو نوع معدنی و غیر معدنی وجود دارد. پوشش ضد حریق پایه معدنی شامل پوشش های ضد حریق پایه سیمانی، پوشش های ضد حریق پایه گچی، پوشش‌های ضد حریق پایه بور و پوشش های ضد حریق پایه فسفر می باشد.
    انواع رنگ ضد حریق، پوشش‌های ضد حریق نانوکامپوزیت و پوشش ضد حریق سل ژل نمونه از پوشش‌های ضد حریق پایه غیر معدنی به شمار می روند.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای