• تفاوت ساپورت نوین تاسیساتی یا مدولار و ساپورت های سنتی

    ساپورت مدولار

    ساپورت مدولار

    امروزه از انواع ساپورت نوین تاسیساتی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این نوع تاسیسات ویژگی ها و مزایای فراوانی دارند.

    ساپورت مدولار چیست

    با پیشرفت علم و فناوری امروزی، زمان لازم برای زمینه نصب و راه‌اندازی نیز کمتر شده است. مبتکران و مخترعان؛ دستاوردهای چشمگیری داشته‌اند که پشتیبانی مدولار یکی از این دستاوردهای جدید تلفیق علم و فناوری است.
    ساپورت های سنتی دارای پایداری و سفتی بسیار کمتری هستند. استحکام کمتر رابطه مستقیم با سختی و صلبیت سازه دارد. زیرا در ساپورت های سنتی از نبشی، جعبه، زهکش و … استفاده می شود. همچنین به دلیل طراحی مهندسی شکل پروفیل؛ از اتصالات جوشی به جای لوله‌های با سختی و استحکام بالاتر و از لبه‌ها و پروفیل‌های تقویت کننده استفاده می‌شود.

    استفاده از ساپورت مدولار

    در روش مدرن و ساپورت نوین تاسیساتی؛ به دلیل استفاده از کدها و نرم افزارهای تحلیلی، طراحی و استانداردهایی مانند ASTM، DIN، طراحی و قطعات بسیار پیشرفته‌تر است. عمده‌ترین دلایل استفاده از ساپورت مدولار عبارتند از:
    1-‌ کاهش زمان عملکرد و نیز افزایش سرعت عملکرد
    2-‌ افزایش طول عمر و راندمان تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
    3-‌ بهبود شرایط ارگونومیک نصب برای کارکنان اداری
    4-‌ کاهش هزینه‌های نگهداری و نصب
    5- کاهش خوردگی فولاد به دلیل پوشش روی (گالوانیزه) و کیفیت بهتر مقاومت در برابر خوردگی پروفیل ها، بست لوله‌ها و اتصالات و حذف رنگ و عملکرد ضد زنگ با قابلیت رنگ آمیزی قطعات و پروفیل‌ها.
    6- کاهش حجم جوش که باعث کاهش اتصالات صلب و هزینه های جوشکاری و آزمایشات غیر مخرب و افزایش انعطاف پذیری سازه به دلیل استفاده از پیچ و مهره می شود و منجر به مقاومت بیشتر در برابر زلزله می‌شود.
    7- طراحی مهندسی پیشرفته‌تر و استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی برای تحلیل و طراحی بهتر پایه‌های نصب و در نتیجه افزایش استحکام، شدت، دوام، پایداری و خوش‌فرم شدن سازه نهایی.
    8- افزایش قابلیت اطمینان سازه نهایی
    9- نگهداری بهتر و مناسب‌تر از سازه
    10- نیاز کمتری به جوشکار ماهر
    11- طراحی مهندسی پیشرفته‌تر

    ساپورت مدولار
    ساپورت تاسیسات مدولار

    مزایای ساپورت های مدولار

    در میان انواع مختلف اتصالات سازه های فلزی، اتکا به اتصالات پیچ و مهره همواره یکی از عوامل اصلی یکپارچه سازی سیستم‌های سازه‌ای بوده است و با توجه به گزارش های قبلی در مورد خسارات ناشی از زلزله؛ مشکلات جوشکاری بیشترین آسیب را به سازه های فلزی در هنگام زلزله وارد کرد. جوشکاری نه تنها صلاحیت ضعیفی دارد، بلکه به دلیل محدودیت در تامین برق و استفاده از دستگاه های جوشکاری مدرن (با ضریب نفوذ بالا و استاندارد) و کمبود تیم های مجرب و غیره، فرآیندی دست و پا گیر و زمان بر است. و معایب با به حداقل رساندن بار جوش از بین می‌رود.

    با اعمال گیره های عایق و استفاده از ساپورت نوین تاسیساتی؛ از تماس مستقیم فلز به فلز در اتصال لوله و سازه نگهدارنده، از انتقال ارتعاش و صدا جلوگیری می شود. همچنین در خطوط لوله کشی طولانی استفاده از این سیستم ها به جای سیستم راهنمای سنتی؛ باعث اصطکاک فلز به فلز و لوله می‌شود. ضریب اصطکاک را از 3/0 به 08/0کاهش می دهد و باعث می شود که لوله نرم تر روی تکیه گاه مدولار حرکت کند. سیستم راهنمای سنتی باعث اصطکاک فلز به فلز و لوله می‌شود و نیروی جانبی کمتری به تکیه گاه اضافه می‌شود.

    علاوه بر هزینه مالی و زمانی اجرای فولاد ضد‌زنگ، خوردگی را می توان با نصب اتصالات و اجرای ساپورت نوین تاسیساتی از بین برد. استفاده از تکیه‌گاه های سنتی برای لوله‌ها و تجهیزات نصب با لوله‌های با اندازه‌های مختلف، در قسمت‌های مختلف تماس فلز با فلز وجود دارد. از این رو ساپورت نوین تاسیساتی؛ ضمن افزایش ضریب اطمینان و بارهای جانبی، مشکلات عملکرد ذکر شده در بالا را ایجاد می‌کند.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای