• لزوم استفاده از ساپورت لرزه ای ساختمان

    ساپورت لرزه ای

    ساپورت لرزه ای

    ساپورت لرزه ای ساختمان برای کاهش انتقال لرزش و شوک‌های حاصل از آن به دستگاه ها، لوله‌ها و بدنه ساختمان‌ها به کار می روند. این ساپورت‌ها انواع مختلفی دارند.

    ساپورت لرزه ای چیست

    ساپورت لرزه ای ساختمان؛ نوعی مهاربند است که بر روی ساپورت های تاسیساتی نصب می شود و نقش آن مقاوم سازی و ایجاد صلبیت در سیستم است. این مهاربند موجب جلوگیری از لرزش سیستمیک آیتم های تاسیساتی می شود .

    کاربرد ساپورت لرزه ای

    بر اثر زلزله، اثر باد و یا عبور سیالات در لوله ها، کارکرد سیستم های تهویه و کمپرسورها، پمپ ها، دمنده ها، آسانسورها و … مقداری لرزش تولید می شود. لرزش های حاصل به مرور زمان موجب خرابی و فرسودگی قطعات و خستگی مصالح ساختمان می شوند. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری از آنها بالا می رود. در ضمن سر و صدای حاصل نیز ناخوشایند است و باید حذف شود؛ مخصوصا در ساختمان هایی مانند بیمارستان ها و آزمایشگاه ها که حساسیت به صدا بیشتر است.

    کارکرد ساپورت لرزه ای

    ساپورت لرزه ای ساختمان لرزش های حاصل را جذب کرده و مانع از انتقال آن به سازه و المان های تاسیساتی می شوند. ساپورت لرزه ای ساختمان با توجه به نوع سیال و جنس سیستم انتقال دهنده طراحی، ساخته و نصب می شوند .

    ساپورت لرزه ای ساختمان به نام های بادبند، مهاربند، و بریسینگ لرزه ای نیز شناخته می شود و در مجموع به منظور کاهش انتقال لرزش و ضربات حاصل از سیستم ها و یا لرزش های سازه به سیستم های تاسیساتی استفاده می شود.

    مزایای ساپورت لرزه ای

    • مانع از انتقال لرزش و ارتعاش به سازه می شود.
    • باعث کاهش آلودگی صوتی و صدای حاصل از عملکرد دستگاه ها می شوند.
    • مانع از فرسودگی و خرابی قطعات شده و هزینه های تعمیر ونگهداری را کاهش می دهند.
    • باعث جلوگیری از ریزش و افتادن خطوط تاسیساتی اعم از لوله و کانال .

    انواع ساپورت های لرزه ای فنری

    این نوع ساپورت لرزه ای ساختمان به منظور کاهش انتقال لرزش و ضربات حاصل از آن به تجهیزات مکانیکی و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ساپورت های فنری در سه نوع صفحه دار، اسپرینگ هنگر و مهاردار تولید شده و هر کدام از آنها دارای تک فنر، دو فنر و یا چهار فنر هستند. هرچه تعداد فنرها بیشتر باشد میزان جذب لرزش و شوک های حاصل از آن نیز بیشتر است. از این رو در مصارف صنعتی و دستگاه بزرگ از ساپورت های قوی تر و با تعداد فنر بیشتر استفاده می شود.

    برخی از دستگاه ها در زمان خاموش یا روشن شدن؛ بارهای دینامیکی و شوک های مکانیکی زیادی ایجاد می کنند. در این گونه موارد نیز باید از ساپورت لرزه ای فنری استفاده کرد. میزان فشردگی فنرها قابل تنظیم می باشد. به این منظور می توان از پیچ های تعبیه شده بر روی فنرها کمک گرفت. برای کاهش لرزش کلیه‌ی تجهیزات سبک و سنگین می توان از ساپورت های فنری استفاده کرد. این ساپورت ها در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارند.

    ساپورت های لرزه ای لاستیکی

    این نوع ساپورت لرزه ای ساختمان؛ برای خنثی کردن و مهار لرزش های عمودی و افقی به کار می رود. این لرزه گیرها موجب افزایش طول عمر تجهیزات و لوله ها می شوند و در انواع مختلف قرقره‏ای دو سر پیچ، یک سر پیچ و دو سر مهره در بازار وجود دارند.

    از این نوع ساپورت لرزه ای ساختمان می توان در تمام پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده کرد. علاوه بر کاهش لرزش و ارتعاش، ساپورت های لاستیکی از عبور جریان برق نیز جلوگیری کرده و نقش عایق را بازی می کنند. همچنین مانع از جابجایی لوله ها بر اثر نوسانات دمایی و انقباض و انبساط های شدید می شوند. ساپورت های لرزه ای لاستیکی از چهار بخش لوله، فلنج، پوشش و میل مهار تشکیل شده اند.

    1 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۴ رای