• انواع و کاربرد درب دود بند

    درب دودبند

    درب دود بند

    درب دود بند در راه پله های ساختمان های بزرگ مانع از گسترش آتش می شود. البته امروزه در بسیاری از مکانها پرده حریق جایگزین درب دود بند شده است.

    درب دود بند چیست

    درب دود بند یکی از ابزار مقابله با آتش است. نصب درب دود بند در ورودی راه پله ها و ساختمان های بزرگ مانع از سرایت آتش به قسمت های دیگر ساختمان می شود. این درب معمولا از جنس های مقاوم در برابر آتش ساخته می شود. در گذشته اگر چه برخی از درب های دود بند از فلزات و حتی انواع خاصی از چوب ساخته می شدند، اما امروزه جنس اکثریت غالب درب های دود بند را شیشه سکوریت تشکیل می دهد. این شیشه ها امتحان خود را پس داده و حتی انواع مقاوم آن در برابر حرارت بالای 1000 درجه هم به مدت 90 دقیقه مقاومت می کنند. علاوه بر این، شیشه سکوریت و نسوز نمای بهتری از نظر ظاهری و زیبایی دارد.

    انواع درب دود بند

    درب دود بند انواع مختلفی دارد. در واقع این گونه درب ها بیشتر به صورت سفارشی ساخته می شوند. بنابراین می توانند دارای طرح ها و رنگ های متنوع باشند. البته نمونه های آماده این درب ها نیز، به صورت پیش ساخته و آماده وجود دارند که می توان بر اساس سلیقه آن ها را انتخاب کرد. رنگ های سفید و دودی برنزی رنگ های غالب درب های دودبند را تشکیل می دهند. حتی همان طور که در ابتدا اشاره شد، انواع فلزی این درب ها نیز موجود هستند که رنگ آن ها نیز متفاوت است. معمولا جنس فلز به کار رفته در این نوع از دربهای دودبند، ورق روغنی یا سیاه و یا در برخی موارد فلز گالوانیزه است که نوع فلز، بسته به شرایطی محیطی و اقلیمی منطقه متفاوت است.

    معایب درب دودبند

    دیده می شود مواردی که درب ضد حریق باز گذاشته می شود و در واقع با این کار، کارایی خود ر ا از دست می دهد. به همین دلیل امروزه بیشتر از پرده ضد حریق استفاده می شود. در واقع به نوعی پرده حریق یا پرده دود، جایگزین درب دود بند شده است.

    پرده حریق

    همانطور که گفته شد، امروزه در بسیاری از ساختمان ها، پرده حریق یا به عبارت بهتر پرده ضد حریق جایگزین درب دود بند شده است. پرده حریق یا پرده دود یک ابزار مدرن است که به محض فعال شدن سیستم اطفای حریق در ساختمان، فعال شده و با ایجاد مانع، از گسترش آتش و دود به جاهای مختلف ساختمان جلوگیری می کند.

    برای دیدن محصولات پرده حریق روی دکمه زیر کلیک کنید

    محصولات پرده حریق

    در دودبند

    این پرده در حالت عادی محل مشخصی دارد، ولی به محض احساس خطر باز شده و مانع گسترش دود و آتش می شود. پرده های حریق امروزی ویژگی های خاصی دارند که مانع از آسیب به فرد می شوند. مثلا اگر فردی پشت این پرده ها در آتش گرفتار شود، می تواند با زدن دکمه اضطراری آن را جمع کرده و از منطقه خطر دور شود. بعد از دور شدن فرد پرده مجددا باز می شود. همچنین میزان باز شدن پرده حریق قابل تنظیم است. همچنین جنس این پرده ها نسوز است، به طوری که تا دمای 1000 درجه سانتی گراد و حتی بیشتر مقاومت دارد. این ویژگی ها و برخی معایب درب دودبند، باعث شده تا کم کم درب های فلزی دود بند جای خود را به پرده های ضد حریق بدهند.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای