• مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

    مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

    مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

    در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان قوانین و مقررات مربوط به حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و نیز ضوابط اختصاصی راه هاي خروجی گنجانده شده است.

    جلد سوم مقررات ملی ساختمان

    ساختمان سازی نیز مانند سایر کارها دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است. این مقررات تحت عنوان مقررات ملی ساختمان منتشر شده اند. این قوانین در بیست و دو جلد کتاب گنجانده شده اند. لازم به ذکر است که هر جلد مربوط به یک مبحث خاص در زمینه‌ی ساختمان سازی می باشد.

    لزوم اجرای مبحث سوم ساختمان

    این قوانین و مقررات؛ در بردارنده‌ی ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی می باشند. در زمان طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان؛ این قوانین باید به طور کامل رعایت و اجرا شوند. در واقع وضع قوانین و مقررات ملی ساختمان با هدف تأمین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه صورت گرفته است.
    در جلد سوم این مجموعه کتاب ها؛ قوانین و مقررات مربوط به حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق آورده شده است. در سال ۱۳۹۵ این مبحث برای سومین بار ویرایش و منتشر شد.

    در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان؛ حفاظت ساختمان ها در برابر حریق را ضروری دانسته و مقرراتی را در این خصوص وضع کرده است. توجه به این نکته ضروری است؛ که اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان ها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکه های انرژی، برق و گاز و به کارگیری تجهیزات گوناگون؛ احتمال بروز آتش سوزی و حریق را افزایش می دهند.

    دانلود کتاب مبحث سوم مقررات ساختمان

    برای دانلود کتاب مبحث سوم مقررات ساختمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

    مهمترین قوانین ذکر شده در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

    همان گونه که گفته شد؛ قوانین و مقررات ذکر شده در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به منظور حفظ جان و مال انسان ها می باشد. اجرای قوانین باعث می شود ایمنی لازم در برابر آتش سوزی، رعایت اصول علمی و فنی در طراحی و اجرای ساختمان ها فراهم شود. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

    ۱-‌ جلوگیری از بروز آتش سوزی و حریق با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در طراحی و اجرای ساختمان ها.
    ۲- تامین و تعبیه کردن امکانات مهار، کنترل و اطفاء حریق در ساختمان و نیز درج علامت های مربوط به تشخیص، هشدار، اعلام حریق.
    ۳- استفاده از تجهیزات مناسب به منظور جلوگیری از گسترش آتش و دود در ساختمان. این تجهیزات مانع از سرایت حریق از یک ساختمان یا معابر به ساختمان دیگر می شوند. انواع دودبندها و پرده های آتش در دسته این تجهیزات قرار می گیرند.
    ۴- در نظر گرفتن راه های خروج امن در زمان حریق و نیز تسهیل ورود نیروی های امدادی و آتش نشان به محل حریق. این مورد شامل قوانین مربوط به اجزاي تشکیل دهنده راه خروج، ظرفیت راه هاي خروج، چگونگی استقرار راه هاي خروج، روشنایی راه های خروج، علامت گذاری راه های خروجی، حداقل تعداد راه هاي خروج الزامی و سایر موارد اینچنینی می باشد.
    ۵- قوانین و مقررات مربوط به ساختارها، حداکثر طبقات و ارتفاعات مجاز و مساحت ها مجاز در ساختمان می باشد.
    در ضمن در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان؛ ضوابط اختصاصی راه هاي خروج در تصرف هاي مسکونی، آموزشی و فرهنگی، درمانی و مراقبتی، اداري وحرفه اي، کسبی و تجاری، صنعتی، انباری، ساختمان های بلند و نیز تصرف هاي تجمعی گنجانده شده است.

    آتش سوزی در ساختمان های مسکونی و تجاری مانند ساختمان پلاسکو

    2 پاسخ
      • کارشناس فنی تیم پرو
        کارشناس فنی تیم پرو گفته:

        شرکت تیم پرو پارس کلیه ی محصولات ایمنی و محافظت در برابر آتش را با بالاترین استانداردهای جهانی ارئه می دهد. برای مثال انواع درزبند، پوشش های ضد حریق، پرده حریق و دود و …
        لطفا برای مشاهده جزئیات بیشتر به قسمت محصولات مراجعه کنید.

        پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای